ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }

Isnin, 29 Oktober 2012

Imam2 Syiah. 12 ke 13?!

 

Oleh: Abu Syafiq ISLAM vs Wahhabi & Syiah.

Agama Syiah di Malaysia dan seluruh dunia mempercayai rukun agama mereka yang utama diakui mereka sendiri adalah mempercayai keimaman dan kekhalifatan 12 orang yang disebut sebagai Imam Ithna 'Asyariah (imam 12). Mereka bukan sahaja meletakkan imam 12 tersebut sebagai pemimpin dan mak'sum tetapi bagi Syiah sesiapa yang tidak beriman dengan imam-imam 12 itu sebagai khalifah maka orang itu dianggap sebagai sesat akidahnya kerana tidak berimana dengan rukun agamanya.

12 orang yang dianggap Syiah itu sebagai imam/khalifah adalah:

1. ‘Ali bin Abi Talib (wafat 40 H)
(beliau disisi Syiah dan juga disisi Sunni bukanlah anak Rasulullah dan bukan anak Saidatuna Fatimah tetapi merupakan suami kepada Saidatuna Fatimah)

Kemudian anak-anak keturunan beliau;

2. Hasan bin ‘Ali (wafat 50 H)
3. Husain bin ‘Ali (wafat 61 H)
4. ‘Ali Zainal ‘Abidin bin Husain (wafat 94 H)
5. Muhammad al-Baqir bin ‘Ali Zainal ‘Abidin (wafat 117 H)
6. Ja‘far as-Sadiq bin Muhammad al-Baqir (wafat 148 H)
7. Musa al-Kazim bin Ja‘far as-Sadiq (wafat 183 H)
8. ‘Ali ar-Ridha bin Musa Kazim (wafat 202 H)
9. Muhammad al-Jawaad bin ‘Ali ar-Ridha (wafat 220 H)
10. ‘Ali bin Muhammad al-Jawaad (wafat 254 H)
11. Hasan bin ‘Ali al-‘Askari (wafat 260 H)
12. Muhammad bin Hasan al-‘Askari al-Mahdi (ghaib 260 H)

Syiah turut mengakui imam-imam 12 tersebut dilantik sebagai khalifah oleh Allah sendiri melalui nabi Muhammad secara berwasiat, maka disisi Syiah nama-nama imam diatas tadi memang tepat dan tiada ragu-ragu lagi.

Ok. Sekarang dan buat kali ini mari kita rungkai satu persatu.
Pertamanya kita hurai bilangannya dahulu dengan merujuk dari kitab utama Syiah Imamiah Ithna'ashariah (imam 12) sendiri bagi menjelaskan benarkah imam-imam itu bilangannya dua belas orang atau pun tiga belas orang. Ini kerana disisi Syiah beriman dengan 12 imam tersebut merupakan rukun utama agama Syiah. Isu bilangan ini perlu diperjelaskan dahulu kerana jika kita nak solat subuh pun kita perlu tahu solat subuh itu berapa rakaat 2 atau 3 rakaat. Maka apabila jelas solat subuh itu 2 rakaat maka kita pelajari yang lain pula. Ilmu matematik yang basic juga amtlah perlu diamalkan disini.

Adakah Akibat Kerap Bermut'ah Syiah Terkeliru Bilangan Imam-imam Mereka?

(1) Kitab utama Syiah berjudul Al-Kafiy oleh Al-Kulainiy pada juzuk 1 mukasurat 532 pada bab 12 Imam/Nas Ke Atas Mereka, pada hadith/riwayat berkaitan bernombor 9 menyebut:

"...Abdullah Al-Ansariy berkata: Aku bertemu dengan Fatimah 'alihassalam dan ditangannya terdapat papan tertulis nama-nama mereka yang diwasiatkan dari anak keturunannya, Maka aku mengirakan bilangan dua belas yang terakhirnya adalah al-qaim 'alaihissalam, tiga dari mereka bernama Muhammad dan tiga dari mereka bernama Ali".
Cuba perhatikan betul-betul dari riwayat Syiah diatas jelas menunjukkan disisi Syiah yang dikira sebagai Imam-imam 12 itu adalah dari anak keturunan Saidatuna Fatimah Binti Muhammad Rasulillah. Maka 12 imam itu adalah dari darah keturunan anak atau cucu-cicit dan silsilah daripada Fatimah.

Persoalannya disini adalah... Saiduna Ali Bin Abi Talib (wafat 40H) itu mahu dikira sebagai apa? anak Fatimah ke atau anak cucu-cicit Fatimah ke atau suaminya?! Pelik dan ganjil tiada sesiapun samaada dari Sunni atau Syi'ie mengatakan Saidina Ali bin Abi Talib itu adalah anak atau cucu cicit kepada Saidatuna Fatimah. Ya Ali Bin Abi Talib itu adalah suami kepada Fatimah Binti Muhammad Rasulillah dan bukan anak atau cucit Saidatuna Fatimah.

Nah! Apabila riwayat Syiah tadi jelas menunjukkan kononnya 12 imam yang diwasiatkan Rasulullah itu adalah dari hasil anak cucu-cicit dan keturunan Saidatuna Fatimah dan apabila kita buat kiraan yang amat basic dan terpandai maka menjadi hasilnya (mengikut riwayat Syiah itu tadi) 12 orang Imam itu adalah anak keturunan Fatimah dan dicampur lagi seorang iaitu Saidina Ali Bin Abi Talib sebagai suami Fatimah maka pastinya menjadi 13 orang bilangannya dan bukan lagi 12 orang.

Seorang tokoh terbesar Syiah berkata kepada saya:
"Alaa..Itu riwayat yang disebut oleh Abdullah Al-Ansariy dan dia bukan ma'sum. So mybe Al-Ansariy yang menceritakan riwayat di atas bersama Fatimah itu tersilap kot pasai dia tidak ma'sum".

Saya (Abu Syafiq) katakan: First riwayat tadi adalah dipetik dari buku utama yang diakui Syiah sendiri. Keduanya dalam kitab utama Syiah itu sendiri menyebut kononnya Rasulullah yang ma'sum itu sendiri bersabda:
" Aku dan dua belas (12) orang anak keturunanku dan engkau wahai Ali merupakan kekuatan bumi iaitu ikatan-menguatkannya dan gunungnya, kerana disebabkan kami maka bumi ini kukuh dan tidak hancur melenyapkan penduduknya, maka apabila perginya (12) dua belas orang anak keturunanku maka hancurlah bumi dan penduduknya...". Rujuk Kitab utama Syiah berjudul Al-Kafiy oleh Al-Kulainiy pada juzuk 1 mukasurat 534 pada bab Dua Belas Yang DiNaskan Ke Atas Mereka, pada hadith/riwayat berkaitan bernombor 17.

Dan riwayat dalam kitab dan halaman yang sama menyebut kononnya Rasulullah bersabda: "Daripada 12 orang anak keturunanku itulah yang akan menjadi pemimpin....".

Maka jelas dari kitab utama Syiah sendiri banyak dan kerap mendakwa para imam yang telah dinaskan dan telah ditetapkan itu adalah berbilang (12) dua belas orang sahaja dan 12 orang itu kesemuanya adalah dari keturanan anak Nabi Muhammad melalui perkahwinan Saidatuna Fatimah binti Muhammad dengan Saiduna Ali Bin Abi Talib.

Sedar atau tidak, 12 imam yang dianggap Syiah itu samaada tidak mencukupi atau terlebih. Samaada 11 atau 12 atau 13 orang. Jika dikira seperti diatas...anak keturunan dari Saidatuna Fatimah yang dinyatakan nama mereka oleh Syiah sendiri bilangan sebenarnya adalah 11 orang sahaja dan bukan 12 orang. Jika apabila dicampur dengan Saiduna Ali bin Abi Talib suami Saidatuna Fatimah itu barulah menjadi 12 orang tetapi Syiah sendiri mendakwa 12 orang pemimpin/imam itu adalah dari anak keturunan baginda dan sepastinya Saidina Ali Bin Abi Talib BUKAN anak keturunan baginda bahkan beliau suami kepada Fatimah dan bukan anak Fatimah.

Syiah pening wajib berfikir sejenak. Saiduna Ali bin Abi Talib itu antara imam 12 atau tidak? Berapa bilangan imam 12 dari keturunan anak cucu Nabi Muhammad itu? 11 ke 12 ke 13 ke?

Fikir2kanlah kepeningan Syiah.

2 ulasan:

  1. yang membuat situs ini sesat, abunya abu jahal,debu kotoran yazid muawiyah

    BalasPadam
  2. 5;02 adalah pengikut syiah dajjal

    mengutuk sahabat rdh adalah salah satu kekufuran syiah

    BalasPadam