ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }

Isnin, 11 Mac 2013

MUTAMAHDITH ALBANI

 



SYEIKH AL-WAHHABI AL-MUHANDITH SA’AH AL- ALBANI.

NAMA: Muhammad Nasiruddin Bin Nuh Al-Albani.
TEMPAT LAHIR: Asyqodar Albania.
TAHUN LAHIR: 1912M.
LATAR BELAKANG: Dikatakan dia dihalau dari Kota Albania lantas merantau ke bumi Syam di Dimasyk. Setibanya di Dimasyq, Albani berkerja membaiki jam sambil meninggalkan pengajian agama. Kekadang sahaja mencuba-cuba beri fatwa dan hokum pada Hadith Nabi, kemudian berlakulah pelbagai kecelaruan pada menghukum Hadith Nabi sehingga pada suatu hari Albani mengsahihkan satu Hadith Nabi keesokkannya pula hadith yang sama dihukum sebagai palsu pula. Kepeningan ini hanya terbit dari Al-Muhandith Sa’ah ini sahaja. Kerana itulah kita dapati Wahhabi sendiri menyatakan bahawa ayah kepada Al-Bani ini murka dan marah pada anaknya itu ( Al-Bani Wahhabi) kerana mengatakan sesuatu dalam agama tentang apa yang dijahili.
Sepertimana yang dinyatakan oleh orang-orang Wahhabi sendiri bahawa AlBani ini dipenjara sebanyak dua kali di Dimasq Syria dek memberi hokum yang menyimpang dari Islam sebenar.
Tetapi Albani tetap bertegas dengan akidahnya yang menjisimkan Allah lantas dihalau dari Negara Syiria. Kemudian Albani bertekad untuk menyebarkan agama barunya Al-Wahhabiya ke tanah Jordan.Setibanya di Jordan dia terkenal juga dengan gelaran Mutamahdith dikalangann umat Islam yang membawa erti “Seorang Yang Jahil Ilmu Hadith Tapi Nak Bagi Hukum Pada Hadith”.
Ramai ulama Islam yang menolak fahaman baru Albani ini. Begitu juga Wahhabi pun mengkafirkan Albani. Agak pelik Wahhabi ini kafirkan sesame sendiri.

TARIKH DICABUT NYAWA: 1 Oktober 1999M di Jordan. Dikatakan Kuburnya Dipenuhi Dengan Ular.

PENYELEWENGAN DALAM AQIDAH:- Berakidah Zat Allah Meliputi Alam Seperti Kulit Telur Meliputi Isi Telur.
- Mengkafirkan Umat Islam.
- Menghukum Kafir Terhadap Kesemua Umat Islam Di Palestin.
- Menyokong Yahudi Merampas Tanah Palestian.
- Memperlekehkan Sahabat Nabi.
- Banyak lagi…

PENYELEWENGAN DALAM FEQAH:- Mengharamkan Ambil Wuduk (Lebih Dari Gengaman Tangan)
- Mewajibkan Umat Islam Di Palestian Keluar Dari Palestian.
- Memperlekehkan Isteri Nabi Muhammad.
- Menyamakan Mazhab Hanafi Dengan Kristian Bible.
- Mensahihkan Hadith Yang Dirinya sendiri Telah Menghukum Palsu Sebelumnya.
- Banyak lagi…

http://www.alalbany.net

Tiada ulasan:

Catat Ulasan